Hükümetten küçük ölçekli balıkçılara destek

Geleneksel kıyı balıkçılığının kayıt altına alınması ve desteklenmesi amacıyla küçük boylardaki ruhsatlı balıkçı tekne sahiplerine 500 ila 1000 lira arasında destekleme ödemesi yapılmasını sağlayacak düzenleme
...

Rusya’ya domates ihracatında flaş gelişme

Rus Tarım Bakanlığı, domateste yasağın kaldırılması için altyapı hazırlıkları ve çalışmalarını tamamladı. Antalya’da bir otelde gerçekleştirilen, Türkiye-Rusya Tarım Yürütme Komitesi 1. Dönem Toplantısı tamamlandı. İki gündür
...
Anasayfa | KÖŞE YAZILARI | Zıraat Mühendisi Selami SARAÇ | Önüne gelen Peyzajci olmuş

Önüne gelen Peyzajci olmuş

Bu konu tarihinde yayınlandı  8669 defa okundu  ve  9 adet farklı yorum eklendi.
Yazı ebatı: Decrease font Enlarge font

Ülkemizde Tarım uğraşı, bilhassa peyzaj sektörü o kadar basite alındı ki;  örneğin her önüne gelen fidancılığa, her kafasına esen hazır çim yetiştirmeye, tekstilden iflas eden de tekstilden kar eden de peyzaj veya tarım sektörüne girmeye başladı.

Bir girişimci iyi kazanç getiriyor diye az bir cesareti varsa hemen peyzaj sektöründe işe başlıyor. Bir tarla kiralıyor, fidanlarını alıp dikiyor. Böylece anlamayan da işin içerisine giriveriyor. Sonra hep beraber başlıyoruz eleştiri yapmaya. Örneğin sektörün durumunu anlatan birkaç komik sözleri sıralayalım.


-Kaportacıdan hazır çim üreticisi olur mu?
-Fidanları repikaj yapmasakta oluyor, nasılsa alıcı buluyoruz.
-Amonyum nitratı atınca 2 günde toparlar, sen iki gün sabret…
-Adamın ağacı da 2 m. benim ağacım da 2 metre…
-Zamanla toparlar, sen al bunu al…
-Abi, bu sefer böyle olsun, birdahaki sefere telafi ederiz…
-Peyzaj mimarı bu bitkiyi acaba hiç görmüş mü!!?

Bu tür sözler o kadar çok ki… Hatta bu sözleri birçok meslektaşımız yorum olarak ekleyebilirler, yüzlerce örnek sıralanabilir. Hepsi de sektörü baltalayan sözlerdir. Mesela 1 maddeye cevap verelim. Kaportacıdan hazır çim üreticisi olur mu? Belki olur ama olup olmadığını yetiştirdiği çim söyler…
Sektörün sıkıntılarına devam edelim. Örneğin, Bir fidan türü çok popülerdir. Mesela Yalancı servi (Cupressoriparis leylandi). Bunu duyan bir esnaf gider bir tarla kiralar yada alır, fidanları diker, binbir güçlükle fidanları yetiştirir, sonra da yetiştirdiği fidanları satmaya çıktığı zaman bakar ki fidanları piyasada – arzı çok olduğundan, yada üretim hatasından- para etmiyor, harcı alem satmaya başlar. Hem kendisi zarar eder, hem ucuz sattığı için piyasayı bozar, hakiki yetiştiricilerin pazarlık güçlerini düşürür. Alıcıların kafasını karıştırır.
İşi bilen, kaliteli fidan yetiştiricisinin elindeki 2 m. Boyundaki bir Leylandi ile bir başka üretici elindeki 2 m. boyundaki bir başka Leylandi arasında muhakkak fark vardır. Repikajı zamanında yapılmamıştır, gübrelemenin zamanında ve dengeli yapılmaması sebebiyle gövde odunu sağlıklı değildir, budamalar bilinçli yapılmadığı için yeşil dokusu ve dallanmalar iyi değildir. Tüm bu olumsuzlukların yanında kaliteli fidanın yanında satışa sunulduğu için kaliteli Leylandi satıcısı da bu olaydan etkilenir tabii.. Neticede piyasa bozulur, işin tadı kaçar. Kaybeden hem kendisi hem de kaliteli fidan üreticisi olur, piyasa değeri düşer. Kaliteli fidan üretmenin cazibesi kalmadığından ithal ürün getirmek zorunda kalınır. Döviz böylece dışarı kaçar, kaybeden ülkemiz olur. Yalova’ya, Adapazarına’a, Kestel’e fidan bakmaya giderseniz bu yazımı hatırlayın!..
Sektörümüzde bu tür sıkıntıların dile getirilmesi gerekir. Peki neler yapılabilir? Bir kere Tarım Bakanlığının fidan yetiştiricilerini, peyzaj firmalarını tarımcı olarak görmesi gerekir. Tarımın birçok kolunda desteklemeler varken Peyzaj firmalarını ve fidan, çiçek, çim üreticilerini tarımcı olarak görmeli ve denetime almalıdır. Gerçek üreticilere destek olmalıdır. Ülkemizde yeni gelişen Peyzaj sektörüne de bakanlığın yaklaşması ve sıkıntılarını dinlemesi gerekir. Damla sulama desteğini almak isteyen fidancıya da yaban muamelesi yapılmaması için yeni düzenlemeler yapılmalı, sulama kooperatiflerinin fidancıları bölgeden kovmak için yaptıkları illegal yöntemleri de görmelidir. Girdi olarak kullanılan gübrenin de ilacın da desteklenmesi gerekir. Peyzaj sektörünün bilhassa üretim kollarında, zannedildiği gibi büyük karlar artık yok. Onlar da desteklenmelidir. Aile işletmesi olmayan fidancılar işçiliği bedavaya getirdikleri için kar ettik zannediyorlar…
Bir çok konu var ki buradan söylenmiyor, yazılmıyor. Peyzaj sektörünün ciddi sorunları var ve bunların devlet eliyle değerlendirilmesi ve düzenlenmesi, sorunların acilen çözülmesine ihtiyaç duyuluyor. Duyurulur.

Saygılarımla…

Selami SARAÇ
Zıraat Mühendisi

Not: Yazımın başlığında kullanmış olduğum "Peyzajci" ifadesi bilinçli olarak konuyu daha iyi anlatabilmek için yazılmıştır.

Yorum beslemesine abone olun Yorumlar (9 gönderilen)

avatar
Zır. Müh. Korkmaz MERT 27/07/2008 23:57:00
Gercekten güzel bir yazı olmış eline sağlık Selami bey.Ama biraz sabret işi bilmeyenler kısa süre sonra aradan çekilir.
Çok iyi Çok kötü
0
Uygunsuzları bildir
avatar
Zır. Müh. Korkmaz MERT 28/07/2008 00:09:00
Sayın Selami bey elinize sağlık güzel bir yazı olmuş.Yanlız peyzaj işini sadece peyzaj mimarları yapacak diye bir şey yok bence.Sermayesi olan tesisi kurar ve bu işi bilen eleman istihtam edebilir ve gayetde hoş olur
Çok iyi Çok kötü
0
Uygunsuzları bildir
avatar
selahattin-yilmaz 28/07/2008 00:11:00
Tebrikler hakkaniyetli yazmışsınız sayın Selami SARAÇ bey...
Çok iyi Çok kötü
0
Uygunsuzları bildir
avatar
Zır. Müh. Çağlar AYDIN 31/07/2008 12:45:00
teşekkürler Selami bey yıllardır söylüyorum bizim meslekte ekilen çim ot dikilen her ağaç odun gözüyle bakıldığı müddetçe bu olumsuz gelişim devam edecek .Güzel bir yaklaşım
için tekrar teşekkürler.Bir örnekte ben vereyim mesleki Türkiyenin tuttuğu bir meslek bu işten anlayana sermeyadar olmuş fidancılık yapıyor.Bu işten anlayanda ne ziraat müh,ne or.müh.,ne de peyzaj mim. gerisini siz düşünün
Çok iyi Çok kötü
0
Uygunsuzları bildir
avatar
Zır. Müh. Çağlar AYDIN 31/07/2008 12:47:00
Bu sorun devlet ile çözülmez bu işi yapanlar biraz kendilerini bu işte var oldugunu hissettirmesi ile olur
Çok iyi Çok kötü
0
Uygunsuzları bildir
avatar
Zır. Müh. Sadettin ÇAKIR 06/08/2008 19:45:00
yazan arkadaşın elerine ve beynine sağlık Allah razı olsun. Gelelim esas konuya bazı arkadaşlar yorumlar yazmışlar sağolun. Ama sevgili arkadaşlar ben 4 yıl marmara bölgesinde bitki besleme ürünlerinin tanıtım ve pazarlamasını yaptım ve 200 adet istanbulda 100 ün üzerindede sapanca arifiye ve kestel olmak üzere çok fidancıyı gezdim Allah aşkına o orman müh. Ziraat Mühendisleri ve peyzaj mimarları varya üretim yapan onların içinde bitkiye form vermeyi bilen hele hele gübrelemeyi bilen adam sayısı bir elin parmakları kadar beyler TİTREYİN VE KENDİNİZE GELİN MÜHENDİSLER SÖZDE HENDESE BİLENLER. Tamam sadettin bey bilenler bu kadar azda peki öğrenmektemi istemiyorlar diyeceksiniz; EVET cevabı size uyar birde ukalalarki sormayın bu sınıfın dışındaki istisnalardan Allah razı olsun ürünü benden almadılar ama en azından öğrenmek için gece gündüz beni rahatsız ettiler ve benide öğrettiler.Şimdi bu işte çekirdekten gelenler varya onlar okumuş cahillerden daha hoşgörülü okumamış kültürlüler onlar bu işin duayeni olmuşlar ve ukalalra iş öğretiyorlar beyler hala titremiyorsanız diplamaları duvardan indirin slm ve dua ile
Çok iyi Çok kötü
0
Uygunsuzları bildir
avatar
herciyes 20/08/2008 08:40:00
kesinlikle katılıyorum adamların peyzajın p si ile alakası yok ama peyzaj yapıyo ve biz mühendis mimarlarda işsiz kalıyoruz....
Çok iyi Çok kötü
0
Uygunsuzları bildir
avatar
Zır. Müh. Sadettin ÇAKIR 20/08/2008 10:59:00
Daha önce yorum yapmış olduğum bir yazı idi ve kimse cevap yazmadı neden diye kendime soruyorum ve cevabını sizdende bekliyorum. Beyler o hor görülen cahiller bizim fidan işinde bizden iiler neden mi bizim burnumuz bir karış havada sebeb ben mühendisim... olsan ne olur olmasan ne olur diyomuyorum benim için değerlidir ama siz değerinizi başkasına hissettirmedikçe boş kalıyorsunuz Evet arkadaş güzel yazmış ama şunu ilave etmesi gerekiyor Tüm fidan üreticileri tarımsal işletme sayılmalı ve hepsinin yönetiminde bir Mühendis ve bir teknik eleman mutlaka şart koşulmalı en az 2 adet bahçivan bulundurulmalı. ve firmaların kurulması zorlaştırılmalı devamlılığı artırılmalıki italya ve almanya gibi 150 yıllık firmalar bizdede olsun ama onun için anayasanın değişmesi gereken maddeleri var bu işte TBMM ye görev düşmektedir her şey tarım bakanlığına bağlı değildir.
Çok iyi Çok kötü
0
Uygunsuzları bildir
avatar
herciyes 20/08/2008 13:05:00
haklısın bizden işi daha ii biliyo fidanlıkda çalışanlar ama ben üreticiye bişey demiyorum keşke fidanlıkda çalışan kadar pratigimiz olsa bizin hep teorik bilgiler. bence 1 yıl tıp daki gibi mecburi bizmde atamamız yapılıp staj yapmamız gerekiyor
Çok iyi Çok kötü
0
Uygunsuzları bildir
toplam: 9 | gösteriliyor: 1 - 9

Yorum gönder

  • Kalın
  • Italik
  • Altı çizili
  • Alıntı

Lütfen resimde gördüğünüz kodu girin:

Captcha
  • Arkadaşına gönder Arkadaşına gönder
  • Sayfayı yazdır Sayfayı yazdır